Google+

La punta de l’Àguila més salvatge

Descripció del recorregut
Des de l’ermita de Santa Paulina, agafem el camí que puja en direcció a les trinxeres i al mirador de Mas de Prades. Anem guanyant alçada fins arribar a les restes d’una era, enllaçant amb el camí antic que pujava fins al coll d’abans de la punta de l’Àguila. Arribar fins a la punta és una ascensió d’uns 80 m de desnivell positiu durant aproximadament 350 m. La ruta continua en direcció nord-est per la carena, cosa que permet gaudir d’esplèndides vistes, amb alguns trams assegurats amb cadenats. Arribem fins a la torre elèctrica, on podem escollir baixar per la pista o baixar per un pas habilitat que arriba fins a l’antic camí de ferradura al nivell del Pas de l’Ase. Enllacem aquí amb el GR-99 i el seguim riu amunt fins a trobar, a l’esquerra, el barranc de Barbers, que anirem remuntant en direcció a l’ermita de Santa Paulina.

Descripció de la ruta
La punta de l’Àguila, amb 447 metres d’alçada, no és precisament el cim més elevat del terme d’Ascó però sí el més característic i que gaudeix d’unes espectaculars panoràmiques sobre la Ribera d’Ebre i la seva vall. Precisament al collet que hi permet l’accés es diu que hi havia un punt de guaita i comunicació amb la resta de castells i fortificacions de la Ribera d’Ebre i del Priorat que permetia la ràpida organització de la població en cas d’atacs armats i altres amenaces. La davallada fins al Pas de l’Ase i al tram de camí de ferradura històric és només apta per als més excursionistes, ja que en pocs metres se salva un desnivell important pel costat est del cingle.

La vessant d’Ascó de la muntanya, a la zona de Mas de Prades, estava també conreada, tal com denoten els marges i el camí obrat que puja cap a dalt de la serra, les restes d’un aljub i d’una era on hi batien el blat. A Mas de Prades hi trobarem l’ermita de Santa Paulina, patrona d’Ascó, inaugurada el 2003. Les restes de la vella construcció estan situades sobre un antic poble ibericoromà a la vora del riu, on diu la tradició que la santa, que anava riu avall, s’agafà a una roca i s’hi aturà.

Durada: 2 hores 35 minuts.
No apta per a fer en bicicleta.